Vanaf 2025 stuurt Vincio Wonen het voorschot voor de servicekosten tegelijk met de huurverhoging. Zo heeft u in één keer een compleet overzicht van huur en servicekosten. Dit jaar hebben we de voorschotten voor de servicekosten opnieuw berekend. Hierdoor sluiten de maandelijkse betalingen beter aan op de werkelijke kosten, zodat u niet te veel of te weinig betaalt. Maar wat zijn servicekosten precies? Waar bestaan ze uit? Hoe werkt de jaarlijkse afrekening? Hieronder leggen we het uit.
Naast de kale huur betaalt u vaak ook servicekosten. Dit zijn kosten voor extra diensten en voorzieningen in en rond uw woning. De woningcorporatie schat deze kosten vooraf in, en u betaalt hiervoor een maandelijks voorschot.
De servicekosten verschillen per woning en complex. Dit zijn de meest voorkomende kosten:
Het proces van servicekosten verloopt in verschillende stappen:
Bent u het niet eens met de afrekening? Dan kunt u bezwaar maken bij Vincio Wonen. Komt u er niet uit, dan kunt u naar de Huurcommissie stappen. Vincio Wonen is verplicht om een transparant overzicht van de kosten te geven en de voorzieningen goed te onderhouden.
Wettelijk wordt de huur één keer per jaar verhoogd. We geven dit minimaal twee maanden voor ingang van de verhoging schriftelijk aan u door. Meestal vindt die verhoging plaats op 1 juli.
Lees hier meer over de jaarlijkse huurverhoging
Lees hier meer over de huurprijs
De voorschotten waren voorheen niet goed afgestemd op het daadwerkelijke gebruik. Dat hebben we in 2025 aangepast, waardoor we verwachten dat dit beter aansluit op de werkelijke kosten.
Op uw huurspecificatie ziet u precies welke kosten u betaalt voor welke service. De huurspecificatie zit in uw brief over de huurverhoging. Bewaar de huurverhogingsbrief goed in uw administratie.
De coalitie heeft in de Voorjaarsnota afgesproken om de huren van sociale huurwoningen in 2025 en 2026 te bevriezen. Er is nog veel onduidelijkheid over deze maatregel. Zodra de formele besluitvorming van het kabinet en de Tweede Kamer bekend is, kunnen wij inschatten wat dit betekent voor u als huurder. Mocht blijken dat de huurverhoging niet doorgaat, dan informeren we u zo snel mogelijk.
U hoeft nu niets te doen en krijgt van ons bericht als het besluit definitief is.